BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.
index tipizate medicina muncii servicii medicina muncii psihologia muncii sanatate

Guvernul Romaniei emite:
Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 96 din 14 octombrie 2003 privind protectia maternitatii la locurile de munca
   Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 750 din 27/10/2003
Art. 1. - Prezenta ordonanta de urgenta reglementeaza masuri de protectie sociala pentru:
a) salariate gravide si mame, lauze sau care alapteaza, de cetatenie romana ori a unui stat membru al Uniunii Europene si din Spatiul Economic European, care au raporturi de munca sau raporturi de serviciu cu un angajator;
b) cetateni ai altor state si apatrizi, care au, conform legii, domiciliul sau resedinta īn Romania, daca fac parte din categoriile de salariate prevazute la lit. a).
Art. 2. - Īn sensul prevederilor prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos sunt definite dupa cum urmeaza:
a) protectia maternitatii este protectia sanatatii si/sau securitatii salariatelor gravide si/sau mame la locurile lor de munca;
b) locul de munca este zona delimiata īn spatiu, īn functie de specificul muncii, īnzestrata cu mijloacele si cu materialele necesare muncii, īn vederea realizarii unei operatii, lucrari sau pentru īndeplinirea unei activitati de catre unul ori mai multi executanti, cu pregatirea si īndemanarea lor, īn conditii tehnice, organizatorice si de protectie a muncii corespunzatoare, din care se obtine un venit īn baza unui raport de munca ori de serviciu cu un angajator;
c) salariata gravida este femeia care anunta īn scris angajatorul asupra starii sale fiziologice de graviditate si anexeaza un document medical eliberat de medicul de familie sau de medicul specialist care sa īi ateste aceasta stare;
d) salariata care a nascut recent este femeia care si-a reluat activitatea dupa efectuarea concediului de lauzie si solicita angajatorului īn scris masurile de protectie prevazute de lege, anexand un document medical eliberat de medicul de familie, dar nu mai tarziu de 6 luni de la data la care a nascut;
e) salariata care alapteaza este femeia care, la reluarea activitatii dupa efectuarea concediului de lauzie, īsi alapteaza copilul si anunta angajatorul īn scris cu privire la īnceputul si sfarsitul prezumat al perioadei de alaptare, anexand documente medicale eliberate de medicul de familie īn acest sens;
f) dispensa pentru consultatii prenatale reprezinta un numar de ore libere platite salariatei de catre angajator, pe durata programului normal de lucru, pentru efectuarea consultatiilor si examenelor prenatale pe baza recomandarii medicului de familie sau a medicului specialist;
g) concediul postnatal obligatoriu este concediul de 42 de zile pe care salariata mama are obligatia sa īl efectueze dupa nastere, īn cadrul concediului pentru sarcina si lauzie cu durata totala de 126 de zile, de care beneficiaza salariatele īn conditiile legii;
h) concediul de risc maternal este concediul de care beneficiaza salariatele prevazute la lit. c)-e) pentru protectia sanatatii si securitatii lor si/sau a fatului ori a copilului lor.
Art. 3. - (1) Salariatele prevazute la art. 2 lit. c)-e) au obligatia de a se prezenta la medicul de familie pentru eliberarea unui document medical care sa le ateste starea.
(2) Īn cazul īn care salariatele nu īndeplinesc obligatia prevazuta la alin. (1) si nu informeaza īn scris angajatorul despre starea lor, acesta este exonerat de obligatiile sale prevazute īn prezenta ordonanta de urgenta, cu exceptia celor prevazute la art. 5, 6, 18, 23 si 25.
Art. 4. - Angajatorii au obligatia sa adopte masurile necesare, astfel īncat:
a) sa previna expunerea salariatelor prevazute la art. 2 lit. c)-e) la riscuri ce le pot afecta sanatatea si securitatea;
b) salariatele prevazute la art. 2 lit. c)-e) sa nu fie constranse sa efectueze o munca daunatoare sanatatii sau starii lor de graviditate ori copilului nou-nascut, dupa caz.
Art. 5. - (1) Pentru toate activitatile susceptibile sa prezinte un risc specific de expunere la agenti, procedee si conditii de munca, a caror lista este prevazuta īn anexa nr. 1, angajatorul este obligat sa evalueze anual, precum si la orice modificare a conditiilor de munca natura, gradul si durata expunerii salariatelor prevazute la art. 2 lit. c)-e), īn scopul determinarii oricarui risc pentru securitatea sau sanatatea lor si oricarei repercusiuni asupra sarcinii ori alaptarii.
(2) Evaluarile prevazute la alin. (1) se efectueaza de catre angajator, cu participarea obligatorie a medicului de medicina muncii, iar rezultatele lor se consemneaza īn rapoarte scrise.
Art. 6. - (1) Angajatorii sunt obligati ca, īn termen de 5 zile lucratoare de la data īntocmirii raportului, sa īnmaneze o copie a acestuia sindicatului sau reprezentantilor salariatilor.
(2) Angajatorii vor informa īn scris salariatele asupra rezultatelor evaluarii privind riscurile la care pot fi supuse la locurile lor de munca, precum si asupra drepturilor care decurg din prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 7. - (1) Īn termen de 10 zile lucratoare de la data la care angajatorul a fost anuntat īn scris de catre o salariata ca se afla īn una dintre situatiile prevazute la art. 2 lit. c)-e), acesta are obligatia sa īnstiinteze medicul de medicina muncii, precum si inspectoratul teritorial de munca pe a carui raza īsi desfasoara activitatea.
(2) De la data primirii īnstiintarii medicul de medicina muncii si inspectoratul teritorial de munca vor verifica conditiile de munca ale salariatei la termenele si īn conditiile stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 8. - Angajatorul are obligatia sa pastreze confidentialitatea asupra starii de graviditate a salariatei si nu va anunta alti angajati decat cu acordul scris al acesteia si doar īn interesul bunei desfasurari a procesului de munca, cand starea de graviditate nu este vizibila.
Art. 9. - Īn cazul īn care o salariata se afla īn una dintre situatiile prevazute la art. 2 lit. c)-e) si desfasoara la locul de munca o activitate care prezinta riscuri pentru sanatatea sau securitatea sa ori cu repercusiuni asupra sarcinii si alaptarii, īn sensul celor prevazute la art. 5 alin. (1), angajatorul este obligat sa īi modifice īn mod corespunzator conditiile si/sau orarul de munca ori, daca nu este posibil, sa o repartizeze la alt loc de munca fara riscuri pentru sanatatea sau securitatea sa, conform recomandarii medicului de medicina muncii sau a medicului de familie, cu mentinerea veniturilor salariale.
Art. 10. - (1) Īn cazul īn care angajatorul, din motive justificate īn mod obiectiv, nu poate sa īndeplineasca obligatia prevazuta la art. 9, salariatele prevazute la art. 2 lit. c)-e) au dreptul la concediu de risc maternal, dupa cum urmeaza:
a) īnainte de data solicitarii concediului de maternitate, stabilit potrivit reglementarilor legale privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, salariatele prevazute la art. 2 lit. c);
b) dupa data revenirii din concediul postnatal obligatoriu, salariatele prevazute la art. 2 lit. d) si e), īn cazul īn care nu solicita concediul si indemnizatia pentru cresterea si īngrijirea copilului pana la īmplinirea varstei de 2 ani sau, īn cazul copilului cu handicap, pana la 3 ani.
(2) Concediul de risc maternal se poate acorda, īn īntregime sau fractionat, pe o perioada ce nu poate depasi 120 de zile, de catre medicul de familie sau de medicul specialist, care va elibera un certificat medical īn acest sens, dar nu poate fi acordat simultan cu alte concedii prevazute de legislatia privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale.
(3) Eliberarea certificatului medical se va face īn conditiile īn care salariata s-a prezentat la consultatiile prenatale si postnatale, conform normelor Ministerului Sanatatii.
Art. 11. - (1) Pe durata concediului de risc maternal salariata are dreptul la indemnizatie de risc maternal, care se suporta din bugetul asigurarilor sociale de stat.
(2) Cuantumul indemnizatiei prevazute la alin. (1) este egal cu 75% din media veniturilor lunare realizate īn cele 10 luni anterioare solicitarii, pe baza carora s-a achitat contributia de asigurari sociale de stat.
(3) Pentru indemnizatia de risc maternal nu se datoreaza contributia de asigurari sociale de stat. Durata concediului de risc maternal reprezinta perioada asimilata stagiului de cotizare. (4) Calculul si plata indemnizatiei de risc maternal se fac lunar de catre angajator, cel mai tarziu o data cu lichidarea drepturilor salariale pe luna īn care se acorda concediul de risc maternal.
Art. 12. - (1) Pentru salariatele care se afla īn una dintre situatiile prevazute la art. 2 lit. c) si d) si īsi desfasoara activitatea numai īn pozitia ortostatica sau īn pozitia asezat, angajatorii au obligatia de a le modifica locul de munca respectiv, astfel īncat sa li se asigure, la intervale regulate de timp, pauze si amenajari pentru repaus īn pozitie sezanda sau, respectiv, pentru miscare.
(2) Medicul de medicina muncii stabileste intervalele de timp la care este necesara schimbarea pozitiei de lucru, perioadele de activitate, precum si durata perioadelor pentru repaus īn pozitie sezanda sau, respectiv, pentru miscare.
(3) Daca amenajarea conditiilor de munca si/sau a programului de lucru nu este din punct de vedere tehnic si/sau obiectiv posibila sau nu poate fi ceruta din motive bine īntemeiate, angajatorul va lua masurile necesare pentru a schimba locul de munca al salariatei respective.
Art. 13. - Īn baza recomandarii medicului de familie, salariata gravida care nu poate īndeplini durata normala de munca din motive de sanatate, a sa sau a fatului sau, are dreptul la reducerea cu o patrime a duratei normale de munca, cu mentinerea veniturilor salariale, suportate integral din fondul de salarii al angajatorului, potrivit reglementarilor legale privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale.
Art. 14. - Salariatele prevazute la art. 2 lit. c) si e) nu pot fi obligate de catre angajator sa realizeze activitati pentru care evaluarea a evidentiat riscul de expunere la agenti sau conditii de munca prevazute la lit. A si B din anexa nr. 2.
Art. 15. - Angajatorii au obligatia de a acorda salariatelor gravide dispensa pentru consultatii prenatale, īn conditiile prevazute la art. 2 lit. f), īn cazul īn care investigatiile se pot efectua numai īn timpul programului de lucru, fara diminuarea drepturilor salariale.
Art. 16. - Pentru protectia sanatatii lor si a copilului lor, dupa nastere, salariatele au obligatia de a efectua minimum 42 de zile de concediu postnatal, īn conditiile prevazute la art. 2 lit. g) si īn cadrul concediului pentru lauzie stabilit prin Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 17. - (1) Angajatorii sunt obligati sa acorde salariatelor care alapteaza, īn cursul programului de lucru, doua pauze pentru alaptare de cate o ora fiecare. Īn aceste pauze se include si timpul necesar deplasarii dus-īntors de la locul īn care se gaseste copilul.
(2) La cererea mamei, pauzele pentru alaptare vor fi īnlocuite cu reducerea duratei normale a timpului sau de munca cu doua ore zilnic.
(3) Pauzele si reducerea duratei normale a timpului de munca, acordate pentru alaptare, se includ īn timpul de munca si nu diminueaza veniturile salariale si sunt suportate integral din fondul de salarii al angajatorului.
(4) Īn cazul īn care angajatorul asigura īn cadrul unitatii īncaperi speciale pentru alaptat, acestea vor īndeplini conditiile de igiena corespunzatoare normelor sanitare īn vigoare.
Art. 18. - Pentru asigurarea securitatii si sanatatii īn munca a salariatelor gravide si/sau mame, lauze sau care alapteaza, regulamentele interne ale unitatilor trebuie sa contina masuri privind igiena, protectia sanatatii si securitatea īn munca a acestora, īn conformitate cu prevederile prezentei ordonante de urgenta si ale celorlalte acte normative īn vigoare.
Art. 19. - (1) Salariatele prevazute la art. 2 lit. c)-e) nu pot fi obligate sa desfasoare munca de noapte.
(2) Īn cazul īn care sanatatea salariatelor mentionate la alin. (1) este afectata de munca de noapte, angajatorul este obligat ca, pe baza solicitarii scrise a salariatei, sa o transfere la un loc de munca de zi, cu mentinerea salariului de baza brut lunar.
(3) Solicitarea salariatei se īnsoteste de un document medical care mentioneaza perioada īn care sanatatea acesteia este afectata de munca de noapte.
(4) Īn cazul īn care, din motive justificate īn mod obiectiv, transferul nu este posibil, salariata va beneficia de concediul si indemnizatia de risc maternal, conform art. 10 si 11.
Art. 20. - (1) Salariatele prevazute la art. 2 lit. c)-e) nu pot desfasura munca īn conditii cu caracter insalubru sau penibil.
(2) Īn cazul īn care o salariata care desfasoara īn mod curent munca cu caracter insalubru sau penibil se īncadreaza īn prevederile art. 2 lit. c)-e), angajatorul are obligatia sa o transfere la un alt loc de munca, cu mentinerea salariului de baza brut lunar.
(3) Denumirea si enumerarea muncilor cu caracter insalubru sau penibil la care face referire alin. (1) sunt stabilite īn normele de aplicare ale prezentei ordonante de urgenta.
(4) Prevederile art. 19 alin. (3) si (4) se aplica īn mod corespunzator.
Art. 21. - (1) Este interzis angajatorului sa dispuna īncetarea raporturilor de munca sau de serviciu īn cazul:
a) salariatei prevazute la art. 2 lit. c)-e), din motive care au legatura directa cu starea sa; b) salariatei care se afla īn concediul de risc maternal;
c) salariatei care se afla īn concediul de maternitate;
d) salariatei care se afla īn concediul pentru cresterea copilului īn varsta de pana la 2 ani sau, īn cazul copilului cu handicap, īn varsta de pana la 3 ani;
e) salariatei care se afla īn concediul pentru īngrijirea copilului bolnav īn varsta de pana la 7 ani sau, īn cazul copilului cu handicap, īn varsta de pana la 18 ani.
(2) Interdictia prevazuta la alin. (1) lit. b)-e) se extinde o singura data cu pana la 6 luni, dupa revenirea salariatei īn unitate.
(3) Dispozitiile alin. (1) nu se aplica īn cazul concedierilor pe motive economice ce rezulta din desfiintarea postului ocupat de salariata, ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii angajatorului, īn conditiile legii.
(4) Prevederile alin. (1) lit. d) si e) si ale alin. (2) si (3) se aplica īn mod corespunzator si salariatilor barbati aflati īn situatiile respective.
Art. 22. - (1) Salariatele prevazute la art. 21 alin. (1), ale caror raporturi de munca sau raporturi de serviciu au īncetat din motive pe care le considera ca fiind legate de starea lor, au dreptul sa conteste decizia angajatorului la instanta judecatoreasca competenta, īn termen de 30 de zile de la data comunicarii acesteia, conform legii.
(2) Actiunea īn justitie a salariatei prevazute la alin. (1) este scutita de taxa judiciara de timbru si de timbru judiciar.
Art. 23. - Īn cazul īn care o salariata contesta o decizie a angajatorului, sarcina probei revine acestuia, el fiind obligat sa depuna dovezile īn apararea sa pana la prima zi de īnfatisare. Art. 24. - (1) Angajatorul care a īncetat raportul de munca sau de serviciu cu o salariata prevazuta la art. 21 are obligatia ca, īn termen de 7 zile de la data comunicarii acestei decizii īn scris catre salariata, sa transmita o copie a acestui document sindicatului sau reprezentantilor salariatilor din unitate, precum si inspectoratului teritorial de munca ori, dupa caz, Agentiei Nationale a Functionarilor Publici.
(2) Copia deciziei se īnsoteste de copiile documentelor justificative pentru masura luata.
Art. 25. - (1) Inspectoratul teritorial de munca pe a carui raza īsi desfasoara activitatea angajatorul sau, dupa caz, Agentia Nationala a Functionarilor Publici, īn termen de 7 zile de la data primirii deciziei prevazute la art. 23, are obligatia sa emita aviz consultativ corespunzator situatiei constatate.
(2) Inspectoratul teritorial de munca sau, dupa caz, Agentia Nationala a Functionarilor Publici va transmite avizul angajatorului, angajatei, precum si sindicatului sau reprezentantilor salariatilor din unitate.
Art. 26. - (1) Angajatorii au obligatia sa afiseze la loc vizibil, īn fiecare dintre unitatile pe care le detin, cate o copie a prezentei ordonante de urgenta, o perioada de 6 luni de la data publicarii sale īn Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Reprezentantii sindicali sau reprezentantii alesi ai salariatilor avand atributii privind asigurarea respectarii egalitati de sanse īntre femei si barbati, desemnati īn baza Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse īntre femei si barbati, au obligatia de a organiza semestrial, īn unitatile īn care functioneaza, informari privind prevederile prezentei ordonante de urgenta. Art. 27. - (1) Īncalcarea urmatoarelor dispozitii constituie contraventie si se sanctioneaza astfel: a) īncalcarea dispozitiilor prevazute la art. 4, 5, 6, art. 7 alin. (1), art. 8, art. 12 alin. (1) si (2), art. 17, 18 si art. 26 alin. (1), cu amenda de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei; b) īncalcarea dispozitiilor prevazute la art. 9, 10, 11, art. 12 alin. (3), art. 13, 14, 15, 19, art. 20 alin. (2) si (4), art. 21 alin. (1) si (2), cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor contraventionale corespunzatoare se fac de catre:
a) inspectorii de munca din cadrul inspectoratelor teritoriale de munca pe a caror raza teritoriala se afla sediul sau, dupa caz, domiciliul angajatorului si, respectiv, de catre personalul īmputernicit al Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, pentru contraventiile la dispozitiile prevazute la art. 6, art. 7 alin. (1), art. 8, 9, art. 12 alin. (3), art. 13, art. 17 alin. (1), art. 18, art. 19 alin. (1) si (4), art. 20 alin. (2) si (4), art. 21 alin. (1) si (2) si art. 26 alin. (1);
b) personalul de control din casele judetene de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, pentru contraventiile la dispozitiile prevazute la art. 11;
c) personalul īmputernicit din cadrul directiilor de sanatate publica judetene si a municipiului Bucuresti, conform legislatiei sanitare īn vigoare, pentru contraventiile la dispozitiile prevazute la art. 4, 5, 10, art. 12 alin. (1) si (2), art. 14, 15, art. 17 alin. (2) si art. 19 alin. (2).
Art. 28. - Contraventiilor prevazute la art. 27 le sunt aplicabile prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.
Art. 29. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 30. - Prezenta ordonanta de urgenta intra īn vigoare la data depunerii la Parlament si se aplica īncepand cu data de 1 februarie 2004.
Art. 31. - Īn termen de 90 de zile de la publicare Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si Ministerul Sanatatii vor elabora normele de aplicare a prezentei ordonante de urgenta, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
--------------- Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul sanatatii,
Mircea Beuran
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Bucuresti, 14 octombrie 2003
Nr. 96


ANEXA Nr. 1
LISTA
minimala a agentilor, procedeelor si conditiilor de munca susceptibile sa prezinte un risc specific de expunere, la care se face referire īn art. 5
A. Agenti
1. Agenti fizici, considerati ca agenti cauzali pentru leziuni ale foetusului si/sau dezlipirea de placenta, īn special:
a) socuri, vibratii sau miscari bruste;
b) manipularea manuala de mase grele, implicand riscuri īn special la nivelul coloanei vertebrale dorso-lombare;
c) zgomot;
d) radiatii ionizante;
e) radiatii neionizante;
f) ambiante termice extreme, reci sau calde;
g) miscari si pozitii de munca, deplasari (fie īn interiorul, fie īn exteriorul unitatii), oboseala mentala, fizica, alte eforturi fizice legate de activitatea salariatelor prevazute la art. 2 lit. c)-e).
2. Agenti biologici
Agentii biologici din grupele de risc 2, 3 si 4, definite astfel conform legislatiei īn vigoare, īn masura īn care se cunoaste ca acesti agenti sau masurile terapeutice cerute de existenta lor pun īn pericol sanatatea femeii gravide si a copilului ce urmeaza a se naste si īn masura īn care nu figureaza īn anexa nr. 2.
3. Agenti chimici
Urmatorii agenti chimici, īn masura īn care se stie ca pun īn pericol sanatatea femeii gravide si a copilului ce urmeaza a se naste si īn masura īn care nu figureaza īn anexa nr. 2: a) agentii cancerigeni si/sau mutageni, īn masura īn care nu sunt mentionati īn listele de valori limita de expunere profesionala la agenti chimici si pulberi din normele generale de protectie a muncii si īn masura īn care nu figureaza īn anexa nr. 2;
b) agentii chimici prevazuti īn lista de valori limita de expunere profesionala la agenti chimici din normele generale de protectie a muncii;
c) mercurul si derivatii sai;
d) medicamentele antimitotice;
e) monoxidul de carbon;
f) agentii chimici periculosi cu cale de absorbtie cutanata.
B. Procedee
Procedeele industriale ce pot duce la aparitia cancerului, prevazute īn normele generale de protectie a muncii.
C. Conditii de munca
Activitati subterane miniere.


ANEXA Nr. 2
LISTA
minimala a agentilor, procedeelor si conditiilor de munca, la care se face referire in art. 14 A. Salariatele gravide prevazute la art. 2 lit. c)
1. Agenti
a) Agenti fizici:
- activitatea īn atmosfera hiperbarica, de exemplu īn incinte presurizate si la scufundari subacvatice
b) Agenti biologici:
• toxoplasma;
• virusul rubeolei,
exceptand cazurile īn care se dovedeste ca salariata gravida este suficient protejata fata de acesti agenti prin imunizare.
c) Agenti chimici:
- plumbul si derivatii acestuia, īn masura īn care pot fi absorbiti de organismul uman.
2. Conditii de munca
Activitati subterane miniere
B. Salariatele care alapteaza, prevazute la art. 2 lit. e)
1. Agenti
Agenti chimici - plumbul si derivatii sai, īn masura īn care pot fi absorbiti de organismul uman. 2. Conditii de munca
Activitati subterane miniere.


index tipizate medicina muncii servicii medicina muncii psihologia muncii sanatate