BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink
index tipizate medicina muncii servicii medicina muncii psihologia muncii sanatate

Guvernul României
Hotarâre nr. 1025 din 28 august 2003 privind metodologia si criteriile de încadrare a persoanelor în locuri de munca în conditii speciale
   Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 645 din 10 septembrie 2003
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 20 alin. (3) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, Guvernul României adopta prezenta hotarâre.
Art. 1. - În sensul prezentei hotarâri, termenii si expresiile de mai jos se definesc dupa cum urmeaza:
a) locuri de munca în conditii speciale reprezinta acele locuri de munca unde exista factori de risc profesional, care, prin natura sarcinii de munca si a conditiilor de realizare a acesteia, conduc în timp la reducerea prematura a capacitatii de munca, îmbolnaviri profesionale si la comportamente riscante în activitate cu urmari grave asupra securitatii si sanatatii angajatilor si/sau a altor persoane;
b) persoanele încadrate în locuri de munca în conditii speciale sunt angajatii care îsi desfasoara activitatea pe parcursul programului normal de lucru din luna respectiva numai în locurile de munca definite la lit. a);
c) expertiza tehnica a locurilor de munca în vederea încadrarii acestora în conditii speciale reprezinta identificarea factorilor de risc existenti la locul de munca, care nu pot fi înlaturati; d) expertiza medicala în vederea încadrarii locurilor de munca în conditii speciale reprezinta procesul de evaluare, în baza datelor medicale, a efectelor riscurilor care nu pot fi înlaturate, asupra capacitatii de munca si starii de sanatate a angajatilor.
Art. 2. - (1) Criteriile pentru încadrarea persoanelor în locurile de munca în conditii speciale sunt urmatoarele:
a) încadrarea locurilor de munca în grupa I de munca, anterior datei de 1 aprilie 2001;
b) desfasurarea activitatii în conditii speciale pe durata programului normal de lucru din luna respectiva numai în locurile de munca definite la art. 1 lit. a);
c) existenta la locurile de munca în conditii speciale a unor factori de risc care nu pot fi înlaturati, în conditiile în care s-au luat masurile tehnice si organizatorice pentru eliminarea sau diminuarea acestora, în conformitate cu legislatia de protectie a muncii în vigoare;
d) efecte asupra persoanelor din punct de vedere al securitatii si sanatatii în munca, datorate în exclusivitate unor cauze profesionale si înregistrate pe perioada ultimilor 15 ani;
e) efecte asupra capacitatii de munca si starii de sanatate, evaluate în baza datelor medicale înregistrate la nivelul cabinetelor medicale de întreprindere, de structurile medicale de medicina muncii sau la comisiile de expertizare a capacitatii de munca, pe perioada ultimilor 15 ani.
(2) Încadrarea persoanelor în locuri de munca în conditii speciale se va realiza în conditiile îndeplinirii tuturor criteriilor mentionate la alin. (1).
Art. 3. - (1) Metodologia de încadrare a locurilor de munca în conditii speciale include urmatoarele etape, în ordinea cronologica indicata:
a) nominalizarea locurilor de munca care se solicita a fi încadrate în conditii speciale, efectuata de angajator împreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor în cadrul comitetului de securitate si sanatate în munca ori cu responsabilul cu protectia muncii;
b) solicitarea de verificare a activitatilor cuprinse în lista locurilor de munca în conditii speciale, initiata de angajator împreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor în cadrul comitetului de securitate si sanatate în munca ori cu responsabilul cu protectia muncii, adresata inspectoratului teritorial de munca pe raza caruia se afla locul de munca respectiv sau Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare. Lista locurilor de munca în care se desfasoara activitati ce pot fi încadrate în conditii speciale, cu respectarea prevederilor prezentei hotarâri, este prevazuta în anexa nr. 1;
c) verificarea de catre inspectoratele teritoriale de munca sau Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare a locurilor de munca nominalizate la lit. a), din punct de vedere al îndeplinirii masurilor tehnico-organizatorice pentru eliminarea sau diminuarea riscurilor profesionale prevazute de legislatia privind protectia muncii ori în normele fundamentale de securitate radiologica, dupa caz, confirmata prin procesul-verbal întocmit conform anexei nr. 2.1, respectiv anexei nr. 2.2;
d) efectuarea expertizei tehnice, la solicitarea angajatorului împreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor în cadrul comitetului de securitate si sanatate în munca ori cu responsabilul cu protectia muncii, în vederea identificarii factorilor de risc care nu pot fi înlaturati, conform criteriului prevazut la art. 2 alin. (1) lit. c), precum si a efectelor asupra persoanelor, definite conform criteriului prevazut la art. 2 alin. (1) lit. d);
e) efectuarea expertizei medicale, la solicitarea angajatorului împreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor în cadrul comitetului de securitate si sanatate în munca ori cu responsabilul cu protectia muncii, în vederea identificarii si interpretarii datelor medicale înregistrate la nivelul cabinetelor medicale de întreprindere, al structurilor medicale de medicina muncii si al comisiilor de expertizare a capacitatii de munca, pentru confirmarea criteriului stabilit la art. 2 alin. (1) lit. e).
(2) Etapele prevazute la alin. (1) lit. d) si e) sunt conditionate de rezultatul verificarii mentionate la alin. (1) lit. c).
(3) În cazul în care angajatorul nu declanseaza procedura de încadrare a locurilor de munca în conditii speciale, sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, reprezentantii angajatilor în cadrul comitetului de securitate si sanatate în munca ori responsabilul cu protectia muncii pot sesiza inspectoratele teritoriale de munca, care vor dispune verificarea locurilor de munca conform alin. (1) lit. c).
Art. 4. - Solicitarea angajatorului de verificare a locurilor de munca în conditii speciale, mentionata la art. 3 alin. (1) lit. b), va cuprinde obligatoriu urmatoarele date: unitatea, sectia, atelierul, locul de munca, descrierea activitatii de baza desfasurate, precum si categoriile profesionale si numarul de angajati.
Art. 5. - (1) În vederea încadrarii locurilor de munca în conditii speciale se constituie, prin ordin comun al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei si al ministrului sanatatii, Comisia pentru acordarea avizelor de încadrare în conditii speciale, compusa din reprezentanti ai celor doua ministere. Dupa caz, la solicitarea Comisiei pentru acordarea avizelor de încadrare în conditii speciale, prin Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, aceasta se completeaza cu un reprezentant al Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare.
(2) Secretariatul Comisiei pentru acordarea avizelor de încadrare în conditii speciale se constituie la Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale.
(3) Angajatorul va depune la secretariatul Comisiei pentru acordarea avizelor de încadrare în conditii speciale un dosar cuprinzând urmatoarele documente:
a) lista semnata de angajator si de sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, si de reprezentantii angajatilor în cadrul comitetului de securitate si sanatate în munca ori de responsabilul cu protectia muncii, care cuprinde categoriile profesionale si numarul de angajati, în raport cu fiecare categorie, ce urmeaza sa fie încadrati în conditii speciale, inclusiv confirmarea respectarii criteriului mentionat la art. 2 alin. (1) lit. b);
b) dovada încadrarii locului de munca în grupa I de munca, conform reglementarilor existente pâna la data intrarii în vigoare a Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, semnata de angajator;
c) procesul-verbal întocmit de inspectoratul teritorial de munca sau de Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, dupa caz, cu specificatia în clar ca au fost luate sau nu au fost luate masurile tehnice si organizatorice pentru eliminarea si/sau diminuarea riscurilor, prevazute în legislatia de protectie a muncii sau în normele fundamentale de securitate radiologica, dupa caz;
d) rezultatul expertizei tehnice prevazute la art. 3 alin. (1) lit. d), prin care se confirma existenta unor factori de risc care nu pot fi înlaturati, în conditiile respectarii masurilor prevazute la art. 3 alin. (1) lit. c);
e) procesul-verbal încheiat de institutia care a efectuat expertiza medicala, cu specificatia în clar a îndeplinirii criteriului prevazut la art. 2 alin. (1) lit. e), în conformitate cu rezultatul expertizei medicale, dupa modelul prezentat în anexa nr. 3.
Art. 6. - (1) În urma analizarii dosarului de catre Comisia pentru acordarea avizelor de încadrare în conditii speciale, constituita în cadrul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, se acorda avizul sau se respinge motivat solicitarea de emitere a acestuia.
(2) Formularul de acordare a avizului prevazut la alin. (1) se întocmeste în conformitate cu modelul prezentat în anexa nr. 4.
Art. 7. - Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale, în baza avizelor acordate de comisia prevazuta la art. 5 alin. (1), initiaza procedura de elaborare a proiectului de lege privind completarea prevederilor art. 20 din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 8. - (1) Angajatorul este obligat sa depuna la casele teritoriale de pensii, la definitivarea contractului colectiv de munca, lista categoriilor profesionale care au fost încadrate în aceste locuri de munca în conditii speciale.
(2) Modificarile intervenite la locurile de munca încadrate în conditii speciale, privind categoriile profesionale, vor fi comunicate caselor teritoriale de pensii de catre angajator. (3) Angajatorul este obligat sa depuna lunar la casele teritoriale de pensii declaratiile privind evidenta nominala a asiguratilor care în luna anterioara si-au desfasurat activitatea în locuri de munca în conditii speciale.
Art. 9. - Locurile de munca încadrate în conditii speciale potrivit legii se considera în aceste conditii si pe perioada încadrata în grupa I de munca conform legislatiei anterioare, cu exceptia activitatii prevazute la art. 20 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, în care si perioada încadrata în grupa II de munca se considera în aceste conditii.
Art. 10. - (1) Perioadele de timp în care un asigurat care îsi desfasoara activitatea în conditii speciale de munca se afla în concediu pentru incapacitate temporara de munca si/sau în concediu de odihna sunt asimilate stagiului de cotizare realizat în conditii speciale de munca.
(2) Perioadele de timp corespunzatoare programului normal de lucru, anterioare datei de 1 aprilie 2001, în care angajatii si-au desfasurat activitatea cel putin 50%, respectiv 70% din timpul normal de lucru în locurile de munca prevazute în grupa I, respectiv grupa II de munca, conform legislatiei anterioare, si care sunt încadrate ca locuri de munca în conditii speciale potrivit prezentei hotarâri, sunt asimilate stagiului de cotizare în conditii speciale.
Art. 11. - (1) Dovedirea perioadelor de activitate desfasurate în locuri de munca în conditii speciale, în vederea pensionarii, se realizeaza pe baza înregistrarii acestora în carnetul de munca conform metodologiei stabilite de Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei sau pe baza listelor nominale ale persoanelor care au desfasurat activitatea în locuri de munca în conditii speciale ori prin orice alt mijloc de proba, potrivit legii.
(2) În cazul distrugerii arhivelor, dovedita cu acte, se poate reconstitui potrivit legii, prin hotarâre judecatoreasca, perioada lucrata în conditii speciale.
Art. 12. - Angajatorii care au locuri de munca încadrate în conditii speciale sunt obligati sa efectueze, pe propria cheltuiala, controlul medical periodic, în conformitate cu reglementarile Ministerului Sanatatii, pentru toti angajatii care îsi desfasoara activitatea în aceste conditii.
Art. 13. - (1) Angajatorii si/sau sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, reprezentantii angajatilor în cadrul comitetului de securitate si sanatate în munca, care nu au primit aviz pentru încadrarea locurilor de munca în conditii speciale, pot formula plângere, în termen de 15 zile de la data comunicarii, la Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei care, împreuna cu Ministerul Sanatatii, o va solutiona în termen de 30 de zile, prin decizie ramasa definitiva.
(2) Daca plângerea prevazuta la alin. (1) se refera la locurile de munca din domeniul nuclear, la solutionarea plângerii va participa si Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare. (3) Decizia prevazuta la alin. (1) poate fi contestata la instanta judecatoreasca competenta, potrivit legii.
Art. 14. - (1) Expertiza tehnica prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. d) se efectueaza de catre Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Muncii sau Institutul National pentru Securitate Miniera si Protectie Antiexploziva - INSEMEX, dupa caz, respectiv laboratoarele de igiena radiatiilor din cadrul directiilor de sanatate publica, autorizate de Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare, în baza unei metodologii proprii, adaptata locurilor de munca si riscurilor specifice existente, avizata, dupa caz, de Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei sau de Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare.
(2) Expertiza medicala prevazuta la art. 3 alin. (1) lit. e) se efectueaza de catre institutele de sanatate publica, directiile de sanatate publica, structurile medicale de medicina muncii si centrele de medicina preventiva, în conformitate cu o metodologie proprie stabilita de Ministerul Sanatatii pe baza riscurilor existente si a efectului determinat de manifestarea acestora.
Art. 15. - Toate costurile aferente procesului de încadrare a locurilor de munca în conditii speciale reprezinta obligatia angajatorului si vor fi suportate de catre acesta.
Art. 16. - Angajatorii împreuna cu sindicatele reprezentative potrivit legii sau, dupa caz, cu reprezentantii angajatilor în cadrul comitetului de securitate si sanatate în munca ori cu responsabilul cu protectia muncii pot solicita reevaluarea locurilor de munca pâna la data de 31 decembrie 2004.
Art. 17. - (1) Prevederile prezentei hotarâri se aplica si militarilor angajati pe baza de contract. (2) Avizul privind încadrarea în conditii speciale sau alte conditii se acorda de catre structurile cu atributii de inspectia muncii din institutiile care au competente în domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale.
Art. 18. - Anexele nr. 1, 2.1, 2.2, 3 si 4 fac parte integranta din prezenta hotarâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
--------------- Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
p. Ministrul sanatatii,
Vasile Cepoi,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 28 august 2003.
Nr. 1.025.



ANEXA Nr. 1
LISTA locurilor de munca în care se desfasoara activitati ce pot fi încadrate în conditii speciale

1. Activitatea din sectoarele care utilizeaza materii explozive, pulberi, munitii, pentru urmatoarele operatii:
• manipularea materiilor explozive: docheri, docherimecanizatori, conducatori de utilaje portuare, mineri de suprafata si artificieri;
• manipularea materiilor toxice si pulverulente, a produselor chimice si petrochimice, a carbunilor si a minereurilor: docheri, docheri-mecanizatori, conducatori de utilaje portuare;
• fabricarea, manipularea, transportul nitroglicerinei, explozivilor, pulberilor negre, pulberilor fara fum, produselor pirotehnice în unitatile de productie a explozivilor, precum si fabricarea nitrocelulozelor si a celuloidului în aceleasi unitati de productie a explozivilor;
• fabricarea munitiilor si a elementelor de munitii - locurile de munca în care se executa operatii cu exploziv de initiere, exploziv cu caracteristica de sensibilitate mare, precum si locurile de munca în care se executa operatii cu explozivi aromatici, la care angajatii vin în contact direct cu acestia;
• asamblarea si dezasamblarea focoaselor, suruburilor portamorsa si detonatoarelor, în cazul în care elementele componente sunt încarcate;
• asanarea terenurilor si a apelor de munitii, produse pirotehnice, materii explozive si mine;
• operatii de distrugere a munitiilor încarcate si a elementelor de munitii încarcate, a pulberilor, a explozivilor si a produselor pirotehnice;
• delaborarea munitiilor si a elementelor pirotehnice încarcate cu substante explozive sau incendiare.
2. Activitatea din locurile de munca încadrate în categorii de risc radiologic III si IV din centrale nuclearoelectrice, unitati de cercetare-dezvoltare în domeniul nuclear, unitati de fabricare a combustibilului nuclear, unitati de tratare si depozitare a deseurilor radioactive, instalatii radiologice si alte instalatii nucleare
3. Activitatea desfasurata în subteran la constructii hidrotehnice de tuneluri, de galerii, precum si de centrale electrice subterane, la exploatari din cariere prin tuneluri si galerii
4. Activitatea desfasurata în subteran: lucrari de constructii, întretinere si reparatii de tuneluri de cai ferate, drumuri, precum si galeriile aferente, cu adâncimi mai mari de 8 m
5. Activitatile desfasurate în subteran din cadrul metroului pentru:
• mecanic de locomotiva si rama electrica de metrou;
• mecanic ajutor de locomotiva si rama electrica de metrou;
• mecanic instructor
6. Activitatea de revizie, întretinere, exploatare si reparatie de la metrou ce se desfasoara 100% în subteran
7. Activitatea desfasurata de personalul din siguranta circulatiei care îndeplineste functia de mecanic de locomotiva si automotor, mecanic ajutor si mecanic instructor
8. Activitatea de exploatare portuara desfasurata de docheri, docheri-mecanizatori
9. Activitatea desfasurata de personalul navigant din unitatile de transport maritim si fluvial, care lucreaza în sala masinilor de pe navele maritime si fluviale cu capacitatea de peste 600 CP
10. Lucrari permanente sub apa la suprapresiune: scafandrii si chesonierii
11. Activitatea desfasurata de personalul de pe platformele marine
12. Activitatea desfasurata de personalul care lucreaza în exploatari forestiere: fasonatori, corhanitori, funicularisti, tractoristi, conducatori de tractoare articulate forestiere, sortatori
13. Activitatea desfasurata la forajul sondelor de titei si gaze; interventii, probe de productie si reparatii capitale la sonde, combustie subterana, detubari sonde si saparea puturilor pentru repararea coloanelor la sonde; activitatea de operatii speciale - pentru timpul efectiv lucrat la sonde; montarea-demontarea turlelor petroliere, cu exceptia turlelor rabatabile
14. Reparatii si întretinere la mori cu capacitatea mai mare de 7.000 t
15. Prelucrarea industriala a topiturii de sticla prin suflare cu gura - operatii executate complet nemecanizat la teava preluând priza din cuptorul de topire - si din teava de sticla greu fuzibila 16. a) Prelucrarea topiturii de sticla la masini automate, semiautomate si prese
b) Alimentarea manuala a cuptoarelor de topit sticla
c) Cuptoarele pentru topirea sticlei
17. Fabricarea fibrelor minerale artificiale din fire si fibre de sticla
18. Activitatea desfasurata de personalul din activitatea de cocsificare a carbunelui:
• cocserie: masina de sarjare, asezarea si etansarea usilor, încalzirea bateriilor si a colectoarelor de gaze - platformele de pe bateriile de cocs si semicocs -, scoaterea usilor, transportul cocsului la stins, stingerea si sortarea cocsului;
• sectorul chimic al cocseriei: chimizarea gazului de cocs, distilarea gudroanelor, ambalarea si încarcarea în vrac a produselor chimice rezultate si fabricate;
• arderea pe vatra în cuptoare deschise a gudroanelor rezultate de la rafinarea produselor petroliere;
• operatia de gudronare a lingotierelor
19. Activitatea desfasurata de personalul care lucreaza la producerea electrozilor siderurgici si de sudura:
• macinarea, dozarea, malaxarea, brichetarea si presarea materiilor prime necesare fabricarii electrozilor;
• calcinarea cocsului de petrol si a antracitului;
• prepararea smoalei, a electrografitului, precum si a deseurilor crude si a antracitului si dozarea acestor componente;
• coacerea, recoacerea, grafitarea si impregnarea electrozilor;
• recuperarea produselor carbunoase;
• prelucrari mecanice pe masini-unelte speciale ale electrozilor siderurgici grafitati si ale niplurilor, ale blocurilor de furnal
20. Preparare de minereuri: macinare, flotare, filtrare
21. Activitatea desfasurata de personalul din activitatea de aglomerare:
• sectorul de aglomerare din siderurgie: operatiile de la masina de aglomerare, reintroducerea în flux a sarjei neaglomerate - retur -, expeditia aglomeratului;
• încarcarea materiei prime în corfe la furnalele vechi - operatie ce se executa sub silozuri;
• macinarea, prajirea, aglomerarea, sarjarea, precum si topirea minereurilor sau a concentratelor de plumb;
• prajirea si aglomerarea minereului de cupru, topirea concentratelor cuproase, convertizarea, prerafinarea, precum si granularea cuprului;
• prajirea, macinarea, aglomerarea, topirea minereurilor, a zgurilor si a materialelor refolosibile neferoase, prerafinarea, rafinarea, convertizarea si turnarea metalelor neferoase
22. Activitatea desfasurata de personalul de la furnale:
• încarcarea materiei prime în corfe la furnalele vechi - operatie ce se executa sub silozuri;
• instalatia de dozare si de încarcare a materialelor de sarja, încarcarea furnalelor, epurarea gazelor de furnal, preîncalzitoare de aer, curatarea canalelor de la furnal, activitatea prestata la creuzetul furnalelor, desulfurarea fontei, granularea si expandarea zgurii, precum si epurarea gazelor de furnal
23. Activitatea desfasurata de personalul din otelarii:
• încarcarea cuptoarelor, precum si elaborarea otelului în cuptoare, în convertizoare, în cuptoare electrice, inclusiv instalatii de retopire sub zgura si tratament termic în vid, care au capacitatea de cel putin 5 tone pe sarja;
• turnarea otelului prin procedeul continuu si în lingouri la uzinele siderurgice;
• pregatirea gropii de turnare, turnarea si evacuarea otelului;
• cazanele recuperatoare de la otelariile cu convertizoare
24. Activitatea din turnatoriile de fonta, otel, neferoase sau materiale refolosibile neferoase, cu productie industriala continua, în care se executa si operatiile de dezbatere sau de curatare a pieselor în hala de turnare
25. Activitatea desfasurata de personalul din activitatea de laminare la cald:
• încalzirea metalului în vederea laminarii, laminarea, taierea, presarea si refularea la cald, inclusiv ajustajul, finisarea si sortarea la cald;
• încarcarea si descarcarea cuptoarelor adânci - macarale Tiegler -, precum si macaralele de la scoaterea otelului din cuptoarele cu propulsie;
• încalzirea taglelor în cuptorul cu vatra înclinata pentru laminorul de 6 toli, precum si încalzirea bandajelor si a discurilor pentru rotile de material rulant; încalzirea otelului pentru laminare în cuptoare adânci;
• încalzirea, scoaterea si transportul platinelor si al pachetelor de tabla, manual, de la cuptoare la caja;
• extragerea manuala a otelului cald pentru laminare din cuptoare sau a taglelor din cuptoarele cu propulsie;
• extragerea manuala a lingourilor sau a taglelor din cuptoarele cu propulsie; transportul manual al taglelor de la cuptor la linia de laminare;
• striparea lingourilor si curatarea cu flacara a lingourilor, bramelor si taglelor, precum si curatarea cu ciocane pneumatice a lingourilor si laminatelor
26. Activitatea de forjare continua la cald, manuala, cu ciocane si prese de peste 200 kg/forta
27. Activitatile efectuate de zidari-samotori:
• zidirea si repararea cuptoarelor industriale, utilajelor de turnare, cazanelor din centralele electrice, precum si a altor asemenea utilaje cu caramida din silica sau cu caramida din silica asociata cu alte categorii de caramida refractara;
• executarea la cald la utilajele mentionate mai sus a operatiilor de zidire si de reparare a zidariei, indiferent de tipul de caramida refractara utilizata - activitate permanenta 28. Activitatea desfasurata de personalul care lucreaza la:
• uscarea, prajirea si distilarea minereurilor cinabrifere;
• distilarea si purificarea mercurului în proces continuu; instalatiile de prelucrare cu mercur a minereurilor auroargintifere, activitatea de cianurare a minereurilor auroargintifere;
• electroliza cuprului si fabricarea industriala a pulberilor de cupru;
• electroliza aluminiului, inclusiv captarea gazelor;
• prajirea, macinarea, aglomerarea, topirea minereurilor, a zgurilor si a materialelor refolosibile neferoase, prerafinarea, rafinarea, convertizarea si turnarea metalelor neferoase;
• afinarea aurului si a argintului;
• fabricarea pulberii de aluminiu;
• fabricarea feroaliajului si a siliciului metalic
29. Activitatea desfasurata de personalul care lucreaza la productia si prelucrarea plumbului, zincului si cositorului:
• macinarea, prajirea, aglomerarea, sarjarea, precum si topirea minereurilor sau a concentratelor de plumb; rafinarea plumbului, inclusiv cupelarea; elaborarea aliajului plumb-cadmiu;
• topirea aliajelor cu peste 50% plumb si turnarea de piese din aceste aliaje în proces de fabricatie industriala; topirea, elaborarea si rafinarea metalelor neferoase în incinta uzinelor din metalurgia plumbului;
• fabricarea acumulatoarelor electrice din plumb;
• metalurgia zincului;
• personalul care lucreaza cu plumb din fabricile de celofibra - viscoza
30. Activitatea de tratare si acoperire a metalelor prin urmatoarele:
• metalizarea cu nichel-carbonil;
• instalatiile de metalizare prin pulverizare cu jet de plasma;
• operatiuni de tratamente termice efectuate în cuptoare care utilizeaza în exclusivitate gazul de cocs sau gazul de furnal;
• deservirea cuptoarelor cu clopot pentru tratamente termice a rulourilor de tabla si benzilor de otel;
• instalatii de zincare a tablelor, tevilor si profilelor în industria metalurgica;
• operatiile de încalzire, tratament termic si emailare prin pudrare a pieselor din fonta;
• acoperiri metalice în metal topit, în cazul în care suprafata totala a pieselor care sufera aceasta operatie depaseste 20 m2/ora
31. a) Fabricarea abrazivelor din cuart - toate operatiile aferente procesului de fabricatie
b) Granularea carburii de siliciu, a electrocorindonului si finisarea pietrelor de polizor
32. Activitatea de perforare, forare, împuscare si transport al materialului derocat în cariere, unde se folosesc excavatoare cu cupa mai mare de 4 m3 si autobasculante mai mari de 25 tone
33. Activitatea de sablaj uscat cu nisip, cu exceptia instalatiilor ermetizate
34. Activitatea desfasurata de personalul care lucreaza la fabricarea si ambalarea negrului de fum
35. Activitatea de fabricare a diamantelor sintetice
36. Activitatea desfasurata în instalatiile care fabrica, vehiculeaza si depoziteaza hidrogen sulfurat, de distilare a apei grele, de schimb izotopic si de epurare a apelor reziduale cu hidrogen sulfurat
37. Fabricarea acrilonitrilului si a derivatilor cianici, în cazul în care se desfasoara în aceeasi instalatie; utilizarea în industrie a acrilonitrilului
38. Curatarea canalelor subterane care contin substante foarte periculoase sau cancerigene din unitatile industriei chimice si petrochimice
39. Activitatea desfasurata în instalatii de fabricare a benzenului si tetraclorurii de carbon
40. Activitatea desfasurata în instalatia bitum-fabricare, ambalare, prepararea mixturilor asfaltice
41. Fabricarea fenolului
42. Activitatea desfasurata în instalatii de fabricare a oxidului de etilena
43. Activitatea desfasurata în instalatiile de elctroliza pentru producerea clorului
44. Activitatea de fabricare a clorurii de vinil si policlorurii de vinil
45. Activitatea de fabricare a pesticidelor
46. Fabricarea si utilizarea industriala de alfa- si betanaftilimina
47. Fabricarea si ambalarea benzidinei
48. Fabricarea hidrobenzenului
49. Dozarea manuala a antioxidantilor, acceleratorilor si a agentilor de vulcanizare
50. Activitatea desfasurata de personalul care lucreaza în leprozerii.


ANEXA Nr. 2.1
INSPECTIA MUNCII
Inspectoratul teritorial de munca .............
PROCES-VERBAL
Nr. ........./............
Subsemnatul ............................, inspector de munca la Inspectoratul teritorial de munca ................., cu legitimatia nr. ............., în baza prevederilor art. 19 alin. (1) din Legea nr. 108/1999 pentru înfiintarea si organizarea Inspectiei Muncii, republicata, cu modificarile ulterioare, ale Hotarârii Guvernului nr. 767/1999 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Inspectiei Muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 3 alin. (1) lit. c) din Hotarârea Guvernului nr. 1.025/2003 privind metodologia si criteriile de încadrare a persoanelor în locuri de munca în conditii speciale, în urma solicitarii unitatii ............., cu nr. .......... din ............., înregistrata la Inspectoratul teritorial de munca ........... sub nr. ....... din .........., în perioada .............. am verificat situatia din teren, constatând urmatoarele:
Unitatea a fost înregistrata la registrul comertului cu nr. .........., având codul unic de înregistrare nr. ......, are domeniul de activitate, conform CAEN, pentru locurile de munca la care se solicita încadrarea în conditii speciale,
------------------------------------------------------------------------------ | | ------------------------------------------------------------------------------ sediul în localitatea ......................, str. ................. nr. ......, judetul/sectorul ..........., si activitatea efectiva în localitatea ........... str. ............................ nr. ....., judetul/sectorul ................ . În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) lit. c) din Hotarârea Guvernului nr. 1.025/2003 s-a verificat îndeplinirea masurilor tehnico-organizatorice pentru eliminarea si/sau diminuarea riscurilor profesionale prevazute de legislatia de protectie a muncii.
Locurile de munca pentru care s-a efectuat verificarea sunt urmatoarele:
-
-
-
Concluzii:
[] S-au luat masurile tehnico-organizatorice pentru eliminarea si/sau diminuarea riscurilor profesionale prevazute în legislatia de protectie a muncii.
[] Nu s-au luat masurile tehnico-organizatorice pentru eliminarea si/sau diminuarea riscurilor profesionale prevazute în legislatia de protectie a muncii, dupa cum urmeaza:
-
-
-
Prezentul proces-verbal s-a încheiat în doua exemplare, din care:
- un exemplar pentru Inspectoratul teritorial de munca ...................;
- un exemplar pentru unitatea care solicita avizul de încadrare a locurilor de munca în conditii speciale ......................... .

Inspector de munca, Inspector-sef,
...................... ..................
(semnatura) (semnatura)

Conducatorul unitatii
.....................................
(semnatura)
Înregistrat la unitate sub nr. ............. .


ANEXA Nr. 2.2
COMISIA NATIONALA PENTRU
CONTROLUL ACTIVITATILOR NUCLEARE
PROCES-VERBAL
Nr. ................../......................
Subsemnatul ............................., având functia de consilier/expert, împuternicit al Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare cu legitimatia de control nr. ......, în baza prevederilor cap. IV din Legea nr. 111/1996 privind desfasurarea în siguranta a activitatilor nucleare, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Hotarârii Guvernului nr. 287/1998 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Comisiei Nationale pentru Controlul Activitatilor Nucleare, cu modificarile ulterioare, si ale art. 3 alin. (1) lit. c) din Hotarârea Guvernului nr. 1.025/2003 privind metodologia si criteriile de încadrare a persoanelor în locuri de munca în conditii speciale, în urma solicitarii unitatii ..............................., cu nr. ...... din ......, înregistrata la Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare cu nr. ......, în perioada ...... am verificat situatia din teren în prezenta împuternicitului unitatii - responsabilul cu securitatea radiologica, domnul/doamna ............, constatând urmatoarele:
Unitatea a fost înregistrata la registrul comertului cu nr. ......, având codul unic de înregistrare nr. ......, are domeniul de activitate, conform CAEN, pentru locurile de munca la care se solicita încadrarea în conditii speciale,
------------------------------------------------------------------------------
| |
------------------------------------------------------------------------------
sediul în localitatea .............., str. ......................... nr. ......, judetul/sectorul ........., si activitatea efectiva în localitatea ............, str. ......................... nr. ......, judetul/sectorul ...... . Unitatea poseda Autorizatia pentru desfasurarea de activitati în domeniul nuclear nr. ......, valabila de la .......... pâna la ............, în categoria maxima de risc radiologic ....................... .
În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) lit. c) din Hotarârea Guvernului nr. 1.025/2003 s-a verificat îndeplinirea masurilor tehnico-organizatorice pentru eliminarea si/sau diminuarea riscurilor profesionale prevazute de legislatia de protectie a muncii.
Locurile de munca pentru care s-a efectuat verificarea sunt urmatoarele:
-
-
-
Concluzii:
[] S-au luat masurile tehnico-organizatorice pentru eliminarea si/sau diminuarea riscurilor profesionale prevazute în legislatia de protectie a muncii.
[] Nu s-au luat masurile tehnico-organizatorice pentru eliminarea si/sau diminuarea riscurilor profesionale prevazute în legislatia de protectie a muncii, dupa cum urmeaza:
-
-
-
Prezentul proces-verbal s-a încheiat în doua exemplare, din care:
- un exemplar pentru ......;
- un exemplar pentru unitatea care solicita avizul de încadrare a locurilor de munca în conditii speciale ...... .

Împuternicit al Comisiei Nationale Director/Sef serviciu, Presedinte, pentru Controlul Activitatilor Nucleare,
.................................... ...................... ......................
Semnatura ............ Semnatura ......... Semnatura si stampila ....

Reprezentantul unitatii responsabil Conducatorul unitatii,
cu securitatea radiologica,
...................... ........................
Semnatura ............ Semnatura si stampila ....
Înregistrat la unitate sub nr. ............. .


ANEXA Nr. 3
PROCES-VERBAL
Nr. ............../..............
Subsemnatul .........................., functia/specialitatea ............... în cadrul ...................., cu legitimatia nr. ......., în baza prevederilor art. 3 alin. (1) lit. e) si ale art. 14 alin. (2) din Hotarârea Guvernului nr. 1.025/2003 privind metodologia si criteriile de încadrare a persoanelor în locuri de munca în conditii speciale, în urma solicitarii unitatii ............, înregistrata la ................. cu nr. ......... din ....................., am verificat datele medicale si în baza evaluarii efectuate s-au constatat urmatoarele efecte asupra capacitatii de munca si starii de sanatate:
- riscul ......................... efect .........................;
- riscul ......................... efect .........................;
- riscul ......................... efect ....................... .
Unitatea a fost înregistrata la registrul comertului cu nr. .........., având codul unic de înregistrare nr. ...................., are domeniul de activitate, conform CAEN, pentru locurile de munca la care se solicita încadrarea în conditii speciale,
------------------------------------------------------------------------------
| |
------------------------------------------------------------------------------
sediul în localitatea ..............., str. ................. nr. .........., judetul/sectorul ..................., si activitatea efectiva în localitatea ...................., str. ....................... nr. ....... . În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) lit. e) din Hotarârea Guvernului nr. 1.025/2003 s-a verificat si se confirma la locurile de munca pentru care s-a solicitat încadrarea în conditii speciale:
[] se îndeplineste criteriul mentionat la art. 2 alin. (1) lit. e) din Hotarârea Guvernului nr. 1.025/2003;
[] nu se îndeplineste criteriul mentionat la art. 2 alin. (1) lit. e) din Hotarârea Guvernului nr. 1.025/2003.
Comentarii: .................................................................
Prezentul proces-verbal s-a încheiat în doua exemplare, din care:
- un exemplar pentru unitatea emitenta ..................;
- un exemplar pentru unitatea care solicita avizul de încadrare a locurilor de munca în conditii speciale .......................... .
Medic de medicina muncii, Conducatorul unitatii,
................................ ................................
(semnatura) (semnatura)
Înregistrat la unitate sub nr. ....................... .


ANEXA Nr. 4
MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI FAMILIEI
Avizat
AVIZ
pentru încadrarea locurilor de munca în conditii speciale
Nr. ........../....................
În baza art. 6 alin. (1) din Hotarârea Guvernului nr. 1.025/2003 privind metodologia si criteriile de încadrare a persoanelor în locuri de munca în conditii speciale, Comisia pentru acordarea avizelor de încadrare în conditii speciale, în baza evaluarii dosarului cu nr. .......... din .................... si a îndeplinirii urmatoarelor criterii:
[] încadrarea locurilor de munca în grupa I de munca, anterior datei de 1 aprilie 2001;
[] desfasurarea activitatii în conditii speciale pe durata programului normal de lucru din luna respectiva numai în locurile de munca definite la art. 1 lit. a) din Hotarârea Guvernului nr. 1.025/2003;
[] existenta la locurile de munca în conditii speciale a unor factori de risc care nu pot fi înlaturati, în conditiile în care s-au luat masurile tehnice si organizatorice pentru eliminarea sau diminuarea acestora, în conformitate cu legislatia de protectie a muncii în vigoare;
[] efecte asupra persoanelor, din punct de vedere al securitatii si sanatatii în munca, datorate în exclusivitate unor cauze profesionale si înregistrate pe perioada ultimilor 15 ani;
[] efectele asupra capacitatii de munca si starii de sanatate, evaluate în baza datelor medicale înregistrate la nivelul cabinetelor medicale de întreprindere, de structurile medicale de medicina muncii sau la comisiile de expertizare a capacitatii de munca pe perioada ultimilor 15 ani,
[] avizeaza încadrarea în conditii speciale a urmatoarelor locuri de munca:
-
-
-
[] nu avizeaza încadrarea în conditii speciale a urmatoarelor locuri de munca:
-
-
-
din cadrul unitatii ............, cu sediul în localitatea ................., str. ......................, sectorul/judetul ...................., înregistrata la registrul comertului cu nr. ............, cod unic de înregistrare nr. .... .
Comisia pentru acordarea avizului
de încadrare în conditii speciale:
..................................
..................................
..................................
..................................
..................................
Data eliberarii
(ziua .......... luna .......... anul ..........)


index tipizate medicina muncii servicii medicina muncii psihologia muncii sanatate